„Hétköznap nem veszek fel női ruhát, nem sminkelek, akkor egy totál átlagos srác vagyok.”

Vidó Csanád
Terep - 4 hónapja

Október 26-án rendezték az idei, eddig hatodik Drag Queen Hungary versenyt a CEU Auditoriumban. Drag queenek, táncosok és a zsűri segítségével próbáltam közelebb kerülni ahhoz, hogy megértsem a drag műfaji sajátosságait és a társadalomban elfoglalt helyét.

„Sokan össze is keverik azzal, hogy én át is műtetném magam nőnek. (...) Nem könnyű megérteni sokaknak, de ez tényleg olyan, mint a színészetben egy karakterbe bújni.” - Valentina Ferrier, drag queen

Első ránézésre tényleg nem lehet egyszerű megérteni a hogyant és a miértet. Hiszen a színpadra szegezve szemünket csak vakítóan csicsás, legtöbb esetben színes női ruhákba öltözött és extravagánsan kisminkelt embereket fogunk látni. Ezek az emberek lehetnek meleg vagy heteró férfiak, de akár nők is, vagy transz nők és férfiak egyaránt. Viszont azt nem jelenthetjük ki, hogy minden drag előadó transz volna, mert az ellenkező nem jegyeit ölti magára időnként. Habár az tény, hogy ez az előadói műfaj az LMBTQ közösségtől származik és kivirágozni meleg klubok színterein kezdett, de a drag népszerűségével elkezdte levetkőzni szubkulturális jegyeit és sokkal szélesebb körben vált népszerűvé, ami nem csak a befogadói közeg felhígulását eredményezte. Ha csak a világ legnépszerűbb drag queenjét, Ru Pault vesszük górcső alá, akkor láthatjuk, hogy műsorát követőinek, 2021-ben a 28,5%-a heteroszexuális volt. Ez a felmérés egy rajongói fórumon volt mérve, így arra következtetnék, hogy az egyszeri nézők bevonásával ez a szám még inkább közeledne az LMBTQ nézők arányához.

Daniella
Fotó: Harmatha Bercel

„A drag mindenkinek a saját lelkéből jön, valami, amit át akarunk adni, nem csak egy tánc vagy egy koreográfia, (...). Az, hogy valaki vulkánnak öltözik, nem csak az, hogy ő egy vulkán, hanem van egy átadandó információ, van benne kreativitás, egy gesztus, amit szeretne kifejezni.” - Bonnie Andrews, drag queen, a Drag Queen Hungary főszervezője

Mielőtt a produkciók elkezdődtek volna, én arra számítottam, hogy egy táncversenyen fogok részt venni, csak extrákkal. De, mint utólag megértettem, nem csak az előadók megjelenése számított extrának. Habár volt olyan produkció, ahol a tánc szerepelt a fókuszban, de azt sem nevezném ”csak” egy táncnak. Viszont ahol más elemekkel is gazdagították a műsort, ott mindenkinek elállt a szava. A ruha, mint performansz elem mondhatnám alapvető volt, hiszen a megjelenés egy ilyen esemény színpadján az egyik legfontosabb része a shownak. De volt, aki ennél is tovább ment, és nem csak megjelent benne, hanem használta is azt. Sajnos kulisszatitkokkal nem tudok jelen esetben szolgálni, de Adriana Max fellépésének egy pontján mindkét tenyeréből lángok távoztak. Nem is csodálkoztam ezek után, hogy övé lett a profi kategória koronája.

Adriana Max
Fotó: Harmatha Bercel

Ezek mellett fontos megemlíteni, hogy mi van akkor, ha épp nem egy versenyző van a porondon. Ilyenkor a konferansziére irányul a rivaldafény, aki nem áll meg ott, hogy bejelenti, hogy kit fogunk látni ha elhúzzák a függönyöket. Ő is a szórakoztatás céljából vesz részt az eseményen, de a lypsincingen túl ő már szavakkal operál. Leginkább egy stand-up comedy eseményhez tudnám hasonlítani azt a pár percet, amíg Bonnie Andrews kezében volt a mikrofon. Számos alkalommal voltak hallhatóak öniróniával túlfűtött mondatok, aktuálpolitikai kiszólások és annál is több crowd work, amihez segített, hogy egy aktív nézőközösség volt jelen, de olyannyira, hogy a két fél még belsős poénokat is kialakított a rendezvény végére.

Bonnie Andrews
Fotó: Harmatha Bercel

„Van a draggel kapcsolatban egy olyan sztereotípia, hogy vörös fénnyel kivilágított pincékben történik hajnalok hajnalán, mikor mindenki részeg.” - Szitás Lilla, táncos

Habár hasonló események is jelen vannak a szcénában, amik ráillenek az idézetben leírtakra, a Drag Queen Hungary egyáltalán nem ezt a benyomást keltette. Az idei helyszínt a CEU (Central European University) Auditoirum adta, ami máris szöges ellentéte egy kocsmai vagy pince buli hangulatnak. A produkciók minőségéről nem is beszélve. Hiszen a nyeremények, amik egy esetleges helyezés után jártak, nem csak az illető karrierjét, hanem az életét is megkönnyíthetik. Több, mint félmillió forint készpénz, több százezer forint értékű NYX sminkcsomag, Kiss Márk divattervező által tervezett egyedi ruha, számtalan fellépési lehetőség és még napestig sorolhatnám, miket zsebelhettek be versenyzők. Emiatt is hiszem azt, hogy a kompetitív közeg segíthet azon, hogy a misztikus underground környezetből kikerüljenek ezek az előadók a fősodrás szemei elé, akik rájöhetnek, hogy ez tényleg nem egy transzvesztita sztriptíz show, hanem egy komoly művészeti ág, aminek művelői számtalan órányi munkát ölnek a produkcióikba, de némelyik versenyző akár a saját ruhájába és parókájába is, hiszen van olyan, aki biztosra akar menni abban, hogy a fellépésében az utolsó pamutszál is a helyén legyen.

Emma Rebel
Fotó: Harmatha Bercel

„Az vicces mondjuk, hogy a TV2 Sztárban Sztárja, szinte drag produkciókat csinál. Mikor egy férfi beöltözik Madonnának, valahol az is erről szól.” - Horányi Juli, énekesnő, a zsűri tagja

Többször is visszatérő elem volt mind a résztvevőkkel készített interjúk során, mind a verseny közben a Sztárban Sztár helyzete. Az éppen akkor aktuális Médiatanács döntés miszerint a TV2 műsora nem sértette meg a ”gyermekvédelmi” törvényt. Ez azért okozhat felhördülést, mert a jelenlegi médiatörvény szerint azok a műsorok, amelyeknek témája a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérés, a nem megváltoztatása, vagy a homoszexualitás csak este 10 és hajnal 5 között jelenhet meg. Az NMHH közleménye szerint, állampolgári bejelentés után kezdtek el nyomozni a műsorszám után, ahol LMBTQ propaganda terjesztésére hivatkoztak. Ennek a bejelentésnek a kiindulópontja a r/Hungary fórum a Redditen. A csoportos jelentésre buzdító posztot a moderátorok törölték. Az NMHH közleményében leírtakkal ellentétben a redditezők nem gondolták meleg propagandának a műsort, viszont a törvényt író- és betartatóinak hipokráciájára akarták felhívni a figyelmet.

Ezen az eseten felül többekkel is értekeztem arról, hogy mi a különbség egy drag queen és egy celeb között, aki beöltözik és előad a másik nem jegyeit magára öltve. Hiszen, ha távolról tekintünk a témára, ránézésre talán több közös elemet is felfedezni vélhetünk, mint gondolnánk. Egy drag show-n és egy Sztárban Sztár-féle TV műsorban egyaránt a legfőbb célok közé tartozik a nézőközönség szórakoztatása és a művészi képességek prezentálása. Emellett ha a külsőségeket tekintjük, a fellépők az ellentétes nem különbségeit adó jegyek felnagyítását is a műsor kulcsszerepének tekintik. Az utóbbi a legszembetűnőbb, így amellett, ha akarnánk se lennénk képesek elmenni, hogy milyen gyakorisággal van jelen a cross dressing a TV képernyőkön. Viszont a kettő megítélése között súlyos különbségek vannak, és erre Szitás Lilla, a Drag Queen Hungary több fellépésében is szereplő táncos próbált rávilágítani, hogy mi az eredője:

„És te miért élvezed, azt, hogy Pápai Joci felvesz egy magassarkút és elénekli magas hangon, hogy ”Szeresd a testem bébi”? Ezen röhög mindenki, a dragre meg fújolnak. (...) Mindkettő szórakoztatás és a választóvonal ismét egyszerűen a homofóbia és a kisebbségektől való félelem.”

Kapcsolódó újságcikkek