Tomoceuszkakatiti vagy Gyugyu?

Nagy Olivér Ábel
Popkult - 4 hét, 3 napja

Ha valaki megkérdezné, mi számomra a második világháború utáni magyar prózairodalom magnum opusa, mindenféle kétely nélkül Az ötödik pecsét lenne a válaszom. Sánta Ferenc (aki e regényével határozottan meggyőzött arról, hogy jobban elmélyedjek munkásságában), habár vékony életművel rendelkezik, az egyik legtöbb nyelvre (a Wikipédia adata szerint 23) lefordított írónk, Nagy Feróval ellentétben megérdemelten Kossuth-díjas (az összehasonlítás ez esetben abszolút alaptalan, és igazán galád ‒, de muszáj volt ezt a követ legördítenem a szívemről, sajnálom), s irodalmi kánonunk, melynek ajtaját páros lábbal rúgja be főművével, méltó tagja. Munkáin kívüli kulturális szerepe sem figyelmen kívül hagyható: a Rákosi-féle kommunista diktatúra az 1956-os forradalom és szabadságharcig vezető erjedésének, és a forradalomnak magának is fontos szereplőjeként fellépő Petőfi Körnek pont ’56-tól alapító vezetőségi tagja, és bátor kezdeményezője (szeptemberben nyílt levelet intézett Hegedüs András miniszterelnöknek a parasztság jogfosztottságáról), 1987-ben a Magyar Demokrata Fórum (MDF) alapító tagja, 1994-től a Magyar Művészeti Akadémia tagja, és még sorolhatnám. És mindezek mellett nem mellesleg egy többszörösen megfilmesített szerző, és nem is akárhogy: Fábri Zoltán Az ötödik pecsét adaptációja a magyar filmtörténet egyik csúcsteljesítménye. Kifejezetten ajánlom, hiszen most már az eredeti alkotás ismeretében biztosan állíthatom, hogy szinte tűpontos adaptáció, mely azért tartogat némi bónuszt, ahogy Fábritól megszoktuk.

Sánta Ferenc: Az ötödik pecsét (Trubadúr Kiadó)

Ebből láthatjuk tehát, hogy egy nem akármilyen szerzővel van dolgunk, és hamarosan igyekszem azt is bebizonyítani, hogy nem akármilyen művel. Fontos azonban leszögeznem, hogy a cikk spoilereket tartalmaz, szóval aki nem ismeri a történetet, de szeretné maga felfedezni, tegye le az elektronikai eszközt, amit éppen szorongat, és azonnal vegye meg a regényt, és olvassa el (a Trubadúr Zsebkönyvek sorozat megtalálható a legtöbb Líra könyvesboltban ‒ ez nem fizetett reklám, bárcsak), vagy nézze meg a filmet.

Mitől olyan különleges ez a regény?

Mint fiatal író, természetesen nem mehettem el az írástechnikai kincsei mellett, melyek alatt számos a kortárs számára (is) alapvető értéket értek. Az ötödik pecsét szövege olyan, mint egy mesteri fametszet: minden sallangtól, feleslegtől mentes, lefaragott, tömör és esztétikus, csakis a lényeget tartalmazza. Habár kétségtelen, hogy egy jó mai szerkesztő bizonyos apróságokat, nevezetesen a, drága barátom és mentorom, Turczi István szavaival élve, „tolsztojánus kérdezte-mondta” típusú indikátorokat az olyan alapvetően dialógus szervezte jelenetekben, mint a mű első felét alkotó kocsmai beszélgetés, jelentősen redukálná; de fontos hozzátennem, hogy ez egyáltalán nincs olyan súlyosan jelen, hogy megtörné a párbeszédek dinamikáját, így olyan, mint a légellenállás a fizika feladatokban: elhanyagolható. Illetve, ezt a ma már hibának mondható elemet mégsem jogos számonkérni Sántán, aki irodalomtörténetileg nem tartozik a kortárshoz, illetve az 1963-as Az ötödik pecsét biztosan nem. Fontosnak tartom még kiemelni, hogy micsoda páratlan eszmei polifóniának és lélektaniságnak lehetünk tanúi. Ez utóbbihoz drámai eszközökkel közelít az író: párbeszédek, gesztusok, objektív, pusztán szemlélő és a minimumnál többet nem közlő, szikár elbeszélő, aki ritkán magához ragadja a mikrofont, és kiszól az olvasóhoz, fejedelmi többesben, mint egy csekély szerepű műsorvezető, vagy a művet kommentáló és kiegészítő szerkesztő; ám ez az elbeszélő néhol egyenest megtöri a negyedik falat, elidegenítő hatást keltve, és arra késztet, hogy az olvasó analitikus szemléletet vegyen fel a mű értése érdekében.

Hieronymus Bosch: Krisztus, Limbóban

Az alkotást olyan egzisztenciális és erkölcsi alapkérdések határozzák meg, mint a „Hogyan érdemes élni?”, „Mit tehet az ember a pokol szájában állva?” , „Van-e értelme áldozatot hozni?”, „Mitől ember az ember?”, illetve az elmélet és a konkrét helyzet, illetve a szavak és a tettek közötti ellentét. Előbbi kérdésekre válaszát Sánta az emberi természetről vallott hitéből (félreértés ne essék, ez puszta szófordulat, nagyon is logikus gondolatmenetről van szó) vezeti le: azaz, hogy az ember természetétől idegen minden embertelenség (pl. a gyilkolás vagy az oktalan erőszak, különösen a tehetetlenek ellen), s ennek meghatározója a lelkiismeret, ami vezeti az embert, irányt mutat, hogy mi a jó és rossz (akik szerint ilyen nincs, és minden szubjektív, még az etikában is, most kattintsanak el a cikkről). Ahogy arra Fekete Sándor is rávilágított nagyszerű dolgozatában¹, mely helyenként ihletőm volt, nagy szüksége van erre a modern világ emberének, ahol „Isten halott”, mert transzcendentális morális iránytű híján az embernek a lelkiismerete kell legyen vezére, istene, mely jelez, mikor bűnt követ el, ami tehát minden, ami az emberi természettel ellentétes. Ám az olyanok, mint a nyilasok, akik a porba sújtanak minden erkölcsöt és értéket, és csak a hatalmuk növelését és befolyásuk kiterjesztését tartják szem előtt, kiléptek az embert meghatározó jó és rossz fogalomköréből azzal, hogy önként vállalták a bűnt, és leszámoltak a saját lelkiismeretükkel: ők a fanatikusok, ha a Gyurica példázatában gondolkodunk, a Tomoceuszkakatitik, akik egy olyan disztópia felé törnek, mint George Orwell 1984-e (bár mi tudjuk, hogy szerencsére sem ők, sem a szovjetek nem tudták végül megvalósítani). Az én konklúzióm ebből az, hogy a nyilasok, és minden hozzájuk hasonló, megszűnik embernek lenni (valami sokkal alantasabbá lényegül), és többé nem mérhető emberi mércével. Egy másfajta fanatikus a fényképész Keszei, akinek látszólag komoly mártír- és istenkomplexusa van. Véleményem szerint ez a háborús trauma eredménye, ugyanis Keszei doni veterán, aki elveszítette a lábát, ráadásul kapunk egy apró betekintést a múltjába, mikor fantomfájdalom kínozta lábcsonkjában, ám mikor a katonaorvoshoz fordult vele, az úgy tett, mintha Keszei tudná, mit él át éppen. Természetesen nem tudta, de mégis úgy tett, mintha tudná, s így kialakult egy rögeszméje, miszerint ő ott a kórházban valami titkos igazság tudója, amit senki más nem tud. Ez vele maradt utána is, s ha ehhez hozzájön, hogy mint veterán, valóban rengeteget szenvedett, s doni katonaként erősen benyalhatta a propagandát és Kállay Miklós lelkesítő, de utolsó szóig hazug búcsúbeszédét, miszerint mindez a hazáért van, akkor már értjük, hogy alakulhatott ki az az elképzelése, hogy ő egy hős, akinek szenvednie és meghalnia kell a népért. De a mártírhalálban kódolva van a saját hit, igazság melletti kiállás ‒ mely Keszei szerint az egyedüli valóban igaz. Mindenki, aki mást gondol, ellene van, és az ellenségeit meg kell büntesse: ezért jelenti fel a társaságot, miután Gyurica kétségbe vonja igazát. Keszei ugyanúgy alávaló, zsarnoki fanatista, mint a nyilasok, csak az ő célja sokkal elvontabb. Fekete Sándor a fényképész viselkedését a fasizmus torz filozófiájával magyarázza, melynek szilárd eleme a borzasztóan pökhendi és mindenféle humanizmust mellőző nietzschei Übermensch és szenvedéskultusz (Im-igyen szóla Zarathustra).

Hiába az elokvencia, ha utána tetteiben gazságot követ el az ember: ezt példázza Keszei. Hiába a gyáva és megalkuvó beszéd, ha a Halállal farkasszemet nézve (mikor állítólag előjön az individuum legőszintébb valója) végül mégsem hódol be a zsarnokságnak: ezt példázza Béla kolléga, Kovács és Király. A negyedik tagunkról azonban nem esett szó, ugyanis ő különös eset. Gyurica elsőre egészen ellenszenves: cinikus, unott, szándékosan provokálja az embereket, gyávának tűnik és devianciával is gyanúsítják. Ennél messzebb azonban nem is lehetne a valóságtól, ugyanis Gyurica titokban zsidó gyermekeket bújtat és nevel, azaz aktívan harcol a rémuralom ellen. Szándéka a példázattal így érthető: tesztelni akarta beszédpartnerei jellemét, és ráébreszteni őket tétlenségükre. Ugyanis Lucs-Lucs szigetén azért lehet ilyen zsarnokság, mert minden lakosa csendesen beleegyezik ‒ elvégre „Hol zsarnokság van, ott zsarnokság van…”. Ebben rejlik minden elnyomás keserű tanulsága: valójában mindenki, aki belenyugodott, osztályrészese a felelősségnek, akár tetszik, akár nem.

A fanatizmus kritikája mellett a példázatokkal szemben is kritikával él, és ezt Gyurica választásában teszi. A parabolikus gondolkodás, bár lehet hasznos, hisz az allegória remek pedagógiai eszköz, nem applikálható a való életre, mely komplexebb annál. Gyurica ugyanis, mikor választhat, megüti a szinte halálra kínzott embert, vagy meghal, előbbit választja. Teszi ezt, mivel az ő élete nem csak hozzá tartozik, hiszen sorstalan gyermekekért vállalt felelősséget, akiknek nincs jövője nélküle. Így sokkal nagyobb áldozatot hoz, mint a halál maga: a megtöretés, az öngyűlölet útjára kénytelen lépni. Az üzenet így az, hogy a becsület megtartása az élettel szemben csupán addig lehet kérdés, míg kizárólag önmagunkért felelünk, illetve hogy nem szabad az elvont erkölcsi rendszerekben bízni, a szubjektum lelkiismerete kell vezesse cselekedeteit. Gyurica tehát önmagától undorodva hagyja el a pártházat, egy jellegzetes, Krisztust idéző (ez a motívum a megkínzott lázadónál is megjelenik) testtartásban, mely egyrészt utal szenvedéseire, másrészt elidegenedésére. De mégis tragikus hősnek mondható, ugyanis bár tette normál körülmények között gerinctelenség, ez esetben a felelősségvállalás és áldozathozás keserű példája, melyben az egyetlen vigasz, hogy bár Gyuricát megtörték a gazemberek, és megölték benne az embert, legalább az ártatlan gyermekek élni fognak.

A megtört Gyurica (Az ötödik pecsét c. film)

Az ötödik pecsét mesterművi voltát hangsúlyozza még egy ritkán kiemelt tény: erkölcsfilozófiai alkotás mellett kiemelkedően fájdalmas sorstragédiája a 20. századi (és kicsit a mai) abszolút rendszereknek, és nem utolsó sorban annak a történelmi mélypontnak, amit második világháborúnak nevezünk.

Sánta Ferenc főművét kevesen értették, mikor először kiadták ‒ vagy csak kevesen merték elismerni. Elvégre, a kádári-diktatúra, bár jobb életkörülményeket biztosított, ugyanolyan védhetetlen és pusztító árulás volt mind Magyarország, mind annak lakosai, mind az emberiség ellen, mint hungarista és sztálinista elődei. De érthető a meg-nem-értettség, hiszen 1963-at írtunk, az évet, mikor még éppen csak megindult az amnesztia a bebörtönzött ’56-os hősök részére. Az azóta eltelt időben Sánta azonban egyre felkapottabb szerző, különösen ezen műve, amely újból és újbóli kiadásokat és adaptációkat él meg. A József Attila Színházban pl. 2025 áprilisától színpadon is láthatjuk, Lengyel Ferenc rendezésében (ez sem fizetett reklám).

Számomra ez a mű lett az alfa és az ómega, és őszintén remélem, hogy sikerült elgondolkodtatnom róla a kedves olvasót.

¹ Fekete Sándor: Az ötödik pecsét, mint etikai irányregény (elérhető a mek.oszk.hu-n és az epa.oszk.hu-n is)

Borítókép: El Greco: Az ötödik pecsét feltörése (Szent János látomása)

Kapcsolódó újságcikkek